Inhoud
- Tweemaal Michaelisdag
- Inleider
- Solisten
- In memoriam: Eduard van Hengel
- Voor koor- en orkestdeelnemers
- Inschrijving motet november gesloten
- Portrettengalerij
Zondag 6 oktober
Geertekerk Utrecht – 19:30-20:30 uur
Cantate J.S. Bach: Herr Gott, dich loben alle wir (BWV 130)
Cantate J.C. Bach: Es erhub sich ein Streit (JCB 11)
Inleider: Marthe de Vries
Dirigent: Gerrit Maas
Tweemaal Michaelisdag
Johann Sebastian Bach schreef de cantate ‘Herr Gott, dich loben alle wir’ voor 29 september 1724, Michaelisdag: het feest van de aartsengel Michael. Deze van oorsprong katholieke feestdag was ook in het protestantse Duitsland populair. In Leipzig nog meer dan elders, omdat Michaelisdag daar ook de Michaelismesse inluidde, de najaarsbeurs. Cantate BWV 130 sluit, met zijn toegankelijke muziek en uitgebreide bezetting, goed aan bij het feestelijke karakter van deze dag.
Ook ‘Es erhub sich ein Streit’ werd geschreven voor Michaelisdag, maar door een andere componist: Johann Christoph Bach, een neef van de vader van Johann Sebastian. Het onderwerp is de strijd tussen de aartsengel Michael en zijn engelenschaar met de duivel en diens helpers. Vooral in het eerste deel komt die strijd luid en duidelijk naar voren. De cantate heeft een ongewoon grote bezetting, met twee vijfstemmige koren, vier trompetten en pauken, een zesstemmig strijkersensemble, fagot en continuo. Het stuk is bewaard gebleven dankzij Johann Sebastian, die er een kopie van maakte voor eigen gebruik.
Inleider
Inleider Marthe de Vries stelt zichzelf voor: “Sinds 2019 ben ik als predikant verbonden aan de Remonstrantse Gemeente Utrecht. Een open en bruisende gemeente die iedere zondag samenkomt in de Geertekerk. Deze prachtige kerk is mijn thuis. Ik probeer in mijn werk als predikant de verhalen van mensen, van onze tijd en de verhalen uit de Bijbelse traditie met elkaar te verbinden.”
Solisten
Sopraan
Alice Gort-Switynk is zangeres, blokfluitist en muziektherapeut. Zij studeerde klassiek zang bij Caroline Stam en Francine van der Heijden bij de SNVM in Amsterdam. Aan het Conservatorium in Enschede studeerde zij blokfluit bij Marjolijn van Roon en muziektherapie. Zij treedt op met ensemble Rossignol en ook als solist bij koor en orkest. Zie ook de Blogspot van Alice.
Altus
Sean Haid is een Canadese countertenor, woonachtig in Amsterdam. Recente hoogtepunten binnen zijn gevarieerde repertoire omvatten optredens als solist bij de Nationale Opera tijdens het International Young Patrons Gala, in de Carmina Burana met het Orchestre Métropolitain (Montreal), in Händels Alcina met het Neumeyer Consort en Paul Goodwin (Mainz) en in Buxtehudes Membra Jesu Nostri (Berlijn, Montreal). Zie ook de Website van Sean.
Tenor
Dierick Aartsen begon zijn muzikale carrière op zevenjarige leeftijd met de cello. Na een studie muziekwetenschappen aan de UvA begon hij in 2018 met klassieke zang, eerst aan het conservatorium van Utrecht en later ook in Amsterdam. Dierick is actief bij verschillende koren en ensembles. Hij treedt ook regelmatig op als solist, onder andere in de Johannes en Matthäus Passionen (als evangelist), het Requiem van Mozart, de Elias van Mendelssohn en de Petite Messe Solennelle van Rossini.
Bas
Sinds zijn afstuderen aan het conservatorium van Utrecht, 18 jaar geleden, is Marijn Zwitserlood actief als solist bij allerlei koren en orkesten in Nederland. Zo zong hij bijvoorbeeld de Elias van Mendelssohn, de Schöpfung van Haydn, het Requiem van Mozart en de Johannes Passion, de Matthäus Passion en vele cantates van Bach.
In memoriam: Eduard van Hengel
Ach Herr, lehre uns bedenken dass wir sterben müssen, auf dass wir klug werden (BWV 106) |
Op zaterdag 7 september ontvingen we het schokkende nieuws dat Eduard van Hengel op donderdag 5 september was overleden. Dat hij ernstig ziek was wisten we, maar we dachten nog hoop te mogen hebben. Dat bleek helaas niet zo te zijn.
Eduard was binnen en buiten BCU-kringen bekend. Ja, je mag gerust zeggen befaamd. Elk vocaal werk van Johann Sebastian Bach had hij doorwrocht geanalyseerd en op zijn website glashelder en gedetailleerd uitgelegd. Een waar, monumentaal levenswerk en voor ontelbare Bach-liefhebbers een rijke bron van informatie.
Eduard ontbrak zelden bij onze maandelijkse uitvoeringen waar hij een vertrouwd en bijzonder gewaardeerd koordeelnemer was, een rots in de branding van de bassenpartij. Je kon hem altijd aanschieten als je “iets” over Bach wilde weten, en als hij geen antwoord kon geven, dan was dat er niet. Onze nieuwsbrief en website werden door hem scherp in het oog gehouden en waar nodig reikte hij ons correcties aan. En als lid van de programmacommissie speelde hij een belangrijke rol in de jaarlijkse programmering.
Hij was opgeleid als kernfysicus, maar hij richtte zich na zijn studie vooral op maatschappelijke en (wetenschaps)filosofische kwesties, en werkte jarenlang bij Wageningen Universiteit bij de vakgroep wijsbegeerte. Maar zijn echte liefde betrof het werk van Bach en na zijn pensionering werd hij ‘amateurmusicoloog’ (zoals hij het zelf met de nodige understatement noemde) om betere toelichtingen bij uitvoeringen van Bachs werk te kunnen maken. De samenwerking met zijn vrouw Ria, die veel Bach-teksten prachtig vertaalde, was een gouden greep. Zelfs de meest obscure woorden en zinnen werden door hun samenwerking ontrafeld en begrijpelijk gemaakt.
Hij was een nuchter mens, die zijn waardering voor de muziek niet uitdrukte in lofprijzingen maar door de beschrijving van de structuur ervan de lezer en toehoorder leerde beter te luisteren en te zingen. En als de muziek te verpletterend mooi was, citeerde hij liever een autoriteit die dat ook beweerde dan zelf de loftrompet te steken. Ja, we gaan deze vriendelijke, erudiete en van Bach vervulde mens erg missen. En zijn in gedachten bij Ria en Mirjam en de rest van zijn familie en vrienden.
Voor koor- en orkestdeelnemers
Repetities 4 oktober
De repetities voor koor en orkest op vrijdag 4 oktober zijn in Parnassos en beginnen om 19.00 uur. Voor het koor staan de downloads (alleen cantate BWV 130) bij Bladmuziek koor. De downloads van de partijen voor het orkest staan klaar op Bladmuziek orkest. Voor deze pagina moet worden ingelogd.
Van cantate JCB 11, ‘Es erhub sich ein Streit’, is geen digitale versie beschikbaar. Downloaden van de koorpartij is dus niet mogelijk. Er zijn wel midi-files beschikbaar. Van dit dubbelkorige stuk zingen de BCU-zangers koor 2 (studeer dit dus thuis in). Voor koor 1 hebben we een samenwerking met een samengesteld koor bestaande uit zangers van het kamerkoor van de Geertekerk en Voces Lauri uit Breukelen, onder leiding van dirigent Maarten van der Bijl, tevens organist in de Geertekerk. Zij studeren hun partij vooraf zelf in. Op 6 oktober sluiten zij bij ons aan bij de eerste middagrepetitie onder leiding van Gerrit Maas.
Inschrijving motet november gesloten
Op 3 november voeren we naast Bachs koraalcantate ‘Wer nun den lieben Gott lässt walten’ ook een dubbelkorig motet van hem uit: ‘Fürchte dich nicht, ich bin bei dir’. Koordeelnemers konden zich hiervoor eerder aanmelden. Het maximum aantal deelnemers is inmiddels bereikt en de inschrijving is daarom gesloten.
Portrettengalerij koordeelnemers
Ter herinnering, en voor nieuwe deelnemers: koordeelnemers die graag een plekje willen in de portrettengalerij kunnen nog tot uiterlijk 25 september 2024 een digitale foto opsturen aan bas Toon Smits: ajm.smits@proton.me. Graag in de onderwerpregel vermelden: ‘foto Bachcantates’ en de stemgroep. Deelname is geheel vrijwillig. In verband met de privacy zullen alleen voor- en achternaam en de stemgroep vermeld worden.