Nieuwsbrief van 18 januari 2023

Inhoud


Zondag 5 februari 2023
Geertekerk Utrecht – 19:30-20:30 uur

Motet: Komm, Jesu, komm (BWV 229)
Dirigent: Ton Koopman

Cantate: Ich lasse dich nicht, du segnest mich denn (BWV 157)
Inleider: Evert Jan Nagtegaal
Dirigent: Gerrit Maas

Goed begin van het nieuwe jaar

De eerste uitvoering van het jaar 2023 ligt intussen achter ons: op 8 januari bracht Bachcantates Utrecht de cantate ‘Ach Gott, wie manches Herzeleid’ ten gehore. We kunnen niet alleen terugkijken op een mooie cantate maar ook op het jubileum van onze dirigent Gerrit Maas die al tien jaar leiding geeft aan koor en orkest. Een goed moment voor een cadeau, een speech, een bos bloemen en een glas bubbels voor alle aanwezigen en vooral: een bijzondere versie van het slotkoraal van BWV 3. Wilt u nog even terugkijken? Een selectie van foto’s vindt u hier.


Masterclass met Ton Koopman
Het volgende hoogtepunt dient zich al weer aan: in het weekend van 3 tot 5 februari 2023 studeren we onder leiding van de wereldberoemde dirigent Ton Koopman het motet ‘Komm, Jesu, komm’ (BWV 229) voor dubbel koor in. De strijkers van het orkest zullen koor 1 begeleiden en de blazers koor 2. De uitvoering volgt op zondagavond 5 februari, ook onder leiding van Ton Koopman. De inschrijving voor de masterclass is inmiddels gesloten

In de tijd van Bach werden motetten eigenlijk als ouderwets beschouwd. Men associeerde ze met de polyfonie uit de late Renaissance en vond ze niet passen bij de vernieuwingen van de barok: er was bijvoorbeeld geen ruimte voor virtuoze solozang en zelfstandige instrumentale partijen. Maar juist de motetten van Bach werden na zijn dood als eerste uitgegeven. Met recht zijn het dus klassiekers te noemen, en ‘Komm, Jesu, komm’ hoort daar zeker ook bij.


Cantate BWV 157
De cantate ‘Ich lasse dich nicht, du segnest mich denn’ (BWV 157) werd in eerste instantie door Bach geschreven voor een herdenkingsdienst voor het overleden raadslid, kamerheer en kanunnik Johann Christoph von Ponickau. Naderhand paste hij hem een beetje aan tot een cantate voor het feest van Maria Lichtmis, op 2 februari. De cantate bestaat grotendeels uit aria’s en recitatieven voor solisten. Pas in het slotkoraal is een rol voor het koor weggelegd.


Inleider
De inleider is Evert Jan Nagtegaal. Hij was jarenlang actief als opera- en liederenzanger en als solist bij grote oratoria. Hij heeft een grote affiniteit met het Lied en bracht met verschillende pianisten programma’s met vooral werken uit de romantische en laatromantische periode. Bij Opera Forum en de Nationale Reisopera zong hij rollen in diverse producties. In alle grote otatoria, zeker die van Bach, trad hij op als bassolist in binnen- en buitenland. (Met oud-BCU dirigent Johan Rooze zong hij in 2019 in Zuid-Korea de Christuspartij in de Matthäus-passion.)

Bij Bachcantates Utrecht heeft hij vele jaren baspartijen gezongen in de cantate-uitvoeringen, was hij solistencoördinator en trad hij op als commissielid bij het 50-jarig jubileum. Evert Jan is ook redactielid en presentator van ConcertzenderActueel en is programmamaker/presentator van het liederenprogramma ‘Die Sanck een Liedt’.


Solisten

Tenor

Tenor Tigran Matinyan is geboren in Moskou in 1979. Hij studeerde zang aan het Moscow P.I. Tchaikovsky Conservatory Academic Music College en aan de Gnessin Russian Academy of Music in Moskou. Later studeerde hij af aan de P.I. Tchaikovsky Conservatory. In 2015 verhuisde hij naar Nederland om de Master Early Music te volgen aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Tigran heeft opgetreden met verschillende orkesten en ensembles, waaronder het Russian Philharmonic. Momenteel is hij een van de vaste leden van het Koor van De Nationale Opera in Nederland. Ook neemt hij als freelance zanger deel aan projecten bij het Collegium Vocale Gent. Als gastsolist trad Tigran op in tal van werken, waaronder de Vespers of the blessed virgin Mary en Orfeo van Monteverdi, de Messiah en Acis and Galatea van Händel, het Weihnachtsoratorium, de Johannes-Passion en de Matthäus-Passion van J.S. Bach, het Magnificat van C.P.E. Bach, het Requiem en de Krönungsmesse van Mozart, de Petite Messe solennelle van Rossini en Oberon van Weber.


Bas

De jonge bas Joris van Baar zong recent de titelrol in Divorce of Figaro (W.A. Mozart & N. Idelenburg), waarover NRC schreef: “een echte Figaro, gewiekst en vitaal”. Later dit seizoen zingt hij bij De Nationale Opera in Animal Farm (A. Raskatov) en De Kersentuin (N. Idelenburg). Eerder zong hij onder andere Hobson (Peter Grimes), Figaro (Le nozze di Figaro) en Aeneas (Dido & Aeneas). Ook is hij een veelgevraagd oratoriumzanger. De pers roemde zijn vertolking van Christus (Matthäus-Passion): “het was de vleesgeworden kwetsbaarheid” (Dagblad van het Noorden). Hij studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij zijn masterdiploma met onderscheiding behaalde.


Voor koor- en orkestdeelnemers
Koor- en orkestdeelnemers zijn per e-mail geïnformeerd over de repetities en hoe ze aan de bladmuziek kunnen komen. De koorzangers die op de wachtlijst staan, kunnen desgewenst aanwezig zijn als toehoorder bij de masterclass op zaterdagmiddag en hebben daar per e-mail bericht over ontvangen.

Naar boven