Nieuwsbrief van 19 september 2021

Zondag 3 oktober 2021
Geertekerk Utrecht – 19:30 tot 20:30 uur
Bachcantate: Herr Christ, der einge Gottessohn – BWV 96
Bachcantate: Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit – Actus Tragicus – BWV 106 (masterclass)
Inleider: Gert Knepper
Dirigent: Gerrit Maas

Inhoudsopgave

Terugblik uitvoering BWV 21 ‘Ich hatte viel Bekümmernis’
De uitvoering van BWV 21 ‘Ich hatte viel Bekümmernis’ op zondag 5 september was een evenement dat tot tevredenheid van velen verlopen is. Het koorlid Kathrin Ohrmann schreef hierover:
“De uitvoering van BWV21 heeft – na 1 ½ jaar ‘corona-zang-quarantaine’  – extra grote indruk gemaakt. Wat het OMT ook probeerde, het lukte J.S. Bach (onze dirigent Gerrit en de geweldige organisatie) in 1½ repetities. Namelijk van ‘viel Bekümmernis’ op geniale manier – ‘stufenartig’- toe te werken naar ‘verlossing’ en een feestelijk Alleluja! Na afloop kon je dan ook niet anders dan buitengewoon ‘erquickt’ naar huis fietsen (‘Sei nun wieder zufrieden…’) en je verheugen op de volgende cantate.”

Na een periode van afstand houden, was er voor het eerst sinds maart 2020 niet alleen weer de chemie tussen solisten, instrumentalisten, koorleden, de inleider en bovenal met het publiek, maar stegen ook de volle muziekklanken in de Geertekerk weer op. Het was heerlijk om in zulke aantallen met elkaar te zingen en te musiceren! Het publiek werd zelfs getrakteerd op een fraaie ouverture door een speciaal geformeerd koperblazersensemble dat Canzona nummer 4 van de Italiaanse componist Paolo Quagliati (ca. 1555-1628) uitvoerde.

Wij willen langs deze weg al deze betrokkenen nog eens bedanken voor het aandeel dat zij geleverd hebben tot dit sfeervolle muzikale geheel (in welke vorm dan ook!). Om in de geest van de cantate te blijven hopen wij ook de droefenis van het afgelopen anderhalf jaar achter ons te laten en kijken hoopvol naar de toekomst, waarin wij ook graag op uw financiële steun blijven rekenen om u met onze prachtige muziek te kunnen blijven verblijden.

Penningmeester Jan Luiten verwees in zijn welkomsttoespraak ook naar de toekomst door al een tipje van de sluier op te lichten van het lustrumprogramma dat wij in 2022 zullen vieren. Maar daarover meer in een volgende nieuwsbrief.


Afscheid koorleden Klaas en Henny van Zalk
BCU heeft afscheid moeten nemen van 2 trouwe koorleden, het echtpaar Klaas en Henny van Zalk. Klaas werd in 1934 in Oldebroek geboren als zoon van een keuterboertje. Vanaf jonge leeftijd leerde Klaas een bugel bespelen en ontwikkelde zichzelf verder door deelname aan solistenconcoursen. Muziek bracht Henny en Klaas bij elkaar toen hij Henny begin vijftiger jaren bij de meisjesvereniging ontmoette en ontdekte dat zij ook muzikaal was. In mei 1958 trouwden ze en waren een tijdje boer en boerin op een gemengd bedrijf totdat ze een opmerkelijke beslissing namen.

Henny werkte voortaan in de vrouwenbeweging en Klaas ontwikkelde zich muzikaal verder door de onderwijsakte trompet te behalen. Uiteindelijk werd Klaas docent trompet en docent Algemene Muzikale Vorming op de Streekmuziekschool NW Veluwe. Daarnaast hadden beiden een warme belangstelling voor  kerkmuziek. Klaas nam deel aan een cursus kerkmuziek in Utrecht met als docenten o.a. Maarten Kooy en Ds. van der Werf en ontdekte in oktober 2002 de BCU.

De reis van Harderwijk naar Utrecht op vrijdagavond en zondagmiddag was jarenlang als het ware meer dan een muzikaal uitje voor het echtpaar. En hoewel Klaas en Henny de periode van afstand gedurende de pandemie goed zijn doorgekomen, besloten zij met het oog op hun gezondheid dat het tijd is geworden om te stoppen. Klaas schrijft hierover: “We hebben een prachtige periode, vanaf 2002, bij het Bachkoor gehad en daar zijn we iedereen heel erg dankbaar voor.”  Wij danken het echtpaar voor hun enthousiasme en toewijding en blijven graag contact houden, want uit het oog is niet uit het hart.


Cantates oktober
We hoeven niet lang te wachten tot het volgende Bachcantateweekend. Op zondag 3 oktober voeren we zelfs twee Bachcantates uit: Cantate BWV 96 ‘Herr Christ, der einge Gottessohn’ en BWV 106 ‘Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit’ (Actus Tragicus). Cantate BWV 106 zal uitgevoerd worden door een deel van het BCU-koor na deelname aan een speciale masterclass van de sopraan Johannette Zomer. De solisten voor beide cantates zijn: Elise van Etten (sopraan), Annely Leinberg (alt), Felipe Gallegos (tenor), Sebastiaan Ammerlaan (bas). De inleiding wordt verzorgd door Gert Knepper. Muzikale leiding is in handen van Gerrit Maas.

Voor koor- en orkestdeelnemers
Koor en orkest repeteren op vrijdagavond 1 oktober vanaf 19:00 uur in Parnassos, Kruisstraat 201, 3581 GK Utrecht. Vanwege de coronamaatregelen is aanmelden verplicht. Koordeelnemers kunnen zich via dit Formulier aanmelden. Kijk op onze website voor de routebeschrijving bij Repetitieadressen met informatie over parkeermogelijkheden. Kom op tijd, zie ook Repetitieschema.

Op de pagina Bladmuziek koor staan de links naar de koorpartituren en de midi-files (oefenbestanden voor ondersteuning bij het instuderen). De partijen voor het orkest staan als download op Bladmuziek orkest. Voor deze pagina is een inlog vereist.

Versoepelingen coronabeleid
Voor het publiek
We hoeven gelukkig niet langer meer de anderhalve-meter-afstand-regel te hanteren. Voor toegang om de uitvoering te kunnen bijwonen vindt een QR-code check plaats. Voor meer instructie over het gebruik van de QR-code, zie Coronacheck.nl. Bezoekers zijn verplicht om zich vooraf aan te melden. U kunt zich via dit Formulier aanmelden. Er is echter geen maximum aan het aantal bezoekers en het traditionele wijntje na afloop van de zondagavond uitvoering is dankzij de recente versoepelingen weer mogelijk.

Voor de deelnemers
Bij de deelnemers aan cantate BWV96 en BWV106 vindt bij de entree een QR-code check plaats.


Solisten BWV 96 en BWV 106
Sinds de bas Sebastiaan Ammerlaan op zijn vierde zijn ouders smeekte om vioolles heeft de muziek hem niet meer losgelaten. Hij begon met zingen toen hij zich aansloot bij het universiteitskoor als onderdeel van zijn bijvak altviool aan het University College Roosevelt in Middelburg. Hij studeerde hier ook musicologie. Vanaf 2013 studeerde hij klassieke zang aan het HKU Utrechts Conservatorium. Vanaf 2020 volgt hij de master Ensemblezang aan het Koninklijk Conservatorium.

Sebastiaan zingt in het Bach Choir of the Netherlands en NKK NXT (Nederlands Kamerkoor) en zong mee met Meesters & Gezellen (2016 tot 2018), de Dutch National Opera Academy, Muziektheater Hollands Diep, TENSO Europe Chamber Choir en het Zed Chamber Choir. Hij speelde in het Jeugdorkest Nederland en zong in het Nationaal Jeugdkoor.


Na jarenlange ervaring als veelgevraagd gospelzangeres volgde de sopraan Elise van Etten (1992) op 21-jarige leeftijd haar voorliefde voor klassieke muziek. Ze studeerde bij Karin van der Poel aan het Utrechts Conservatorium en aan het Conservatorio di musica ‘G. Verdi’ di Milano bij Monica Bozzo. Daarnaast heeft Elise ondernemingsrecht gestudeerd aan de Universiteit Utrecht. Elise kreeg coachings en masterclasses van o.a. Janet Williams, Maarten Koningsberger, Adrian van der Spoel, Helene Gjerris, Peter Kooij en Ton Koopman. Sinds 2014 soleerde Elise reeds in diverse missen, cantates en andere oratoria van onder meer Bach, Vivaldi, Telemann, Buxtehude, Pergolesi, Mozart en Schubert. Ook het liedrepertoire is haar niet onbekend.


Onze rijke Bachcantate traditie trekt ook jonge, talentvolle, internationale solisten van de Nederlandse conservatoria aan. De alt Annely Leinberg groeide bijvoorbeeld op in Estland, een land met een rijke koortraditie, en begon op jonge leeftijd al met viool en zingen in het Estlandse Televisie Meisjeskoor. Zij ontwikkelde zich verder in de muziek en zang op de Estlandse Muziek- en Theateracademie. Sinds 2017 studeert ze ook aan het Utrechtse Conservatorium o.a. in klassieke zang. Zij is een veelgevraagde zangeres bij projecten van bekende Estlandse en Finse koren en werkt graag samen met jonge componisten zoals Harold Groenenboom en Bas van Yperen bij hun moderne composities. Zij verheugt zich met name enorm op haar samenwerking met Johannette Zomer.


Dan is er de tenor Felipe Gallegos, afkomstig uit Guadalajara, Mexico. Hij begon zijn muziekopleiding op de universiteit van Guadalajara, kreeg een studiebeurs en studeert momenteel aan het Koninklijk Conservatorium. Hij heeft in diverse oratoria van o.a. Monteverdi, Bach en Händel en in opera’s van o.a. Rossini, Donizetti en W.A. Mozart op verschillende internationale podia gezongen. Hij heeft ooit de rol van de Evangelist in de Johannes Passion gezongen en verheugt zich dan ook op de masterclass met Johannette Zomer.


Masterclass zaterdag 2 oktober
Bijna dertig koorzangers hebben zich opgegeven voor de masterclass van Johannette Zomer. De Actus Tragicus, BWV 106, is een van de cantates die het meest raakt en ontroert. Een koorlid, Mirjam de Jong, vindt het een groot cadeau en een grote uitdaging om, met een kleinere bezetting dan normaal, deze cantate met elkaar goed uit te voeren.

Johannette Zomer is natuurlijk een van de grote namen van de uitvoeringen en CD-opnames van de cantates van Bach, hoewel zij ook bekend is van diverse opera, oratoria en andere religieuze muziekprojecten op vooral internationale podia met vermaarde dirigenten. Johannette beschouwt zingen ondanks alle techniek als iets instinctiefs en streeft een vanzelfsprekendheid in het ademen en fraseren na. Mede door het intellect zoveel mogelijk uit te schakelen, ontstaat er volgens haar een soort vrijheid in het gebruik van de stem. Door het overdragen van een rijk palet van expressie, fraseringen, kleuren en tekstinterpretatie kan deze veel uitgevoerde cantate met solisten, musici en koorleden ineens een frisheid krijgen waar wij natuurlijk heel nieuwsgierig naar zijn.

Een lange nieuwsbrief dit keer, maar dit belooft dan ook weer een bijzonder cantateweekend te worden waar we ons allemaal enorm op verheugen! U bent natuurlijk van harte welkom