Nieuwsbrief van 18 september 2022

Inhoud


Geertekerk Utrecht – 19:30-20:30 uur
Cantate: Es erhub sich ein Streit (BWV 19)
Inleider: Rob over de Linden
Dirigent: Gerrit Maas

Terug- en vooruitblik
Iedereen die er op 11 september bij was zal het beamen: de wereldpremière van het Utrecht Magnificat was een groot succes en een hoogtepunt van het lustrum dat we dit jaar vieren. De prachtige muziek, het enthousiasme van de solisten, orkest, koor en dirigent, de geslaagde samenwerking met het Kathedrale Koor Utrecht en zijn dirigent Hester Westra, de aanwezigheid van componiste Monique Krüs, en de volle kerk droegen allemaal bij aan de feestelijke sfeer. We zijn iedereen die een bijdrage aan deze onvergetelijke avond heeft geleverd heel dankbaar. Een verzoek: als u foto’s heeft gemaakt van de uitvoering die op de website van de BCU mogen, dan ontvangen wij heel graag een of twee van de meest geslaagde. U kunt de foto’s sturen naar pr@bachcantates-utrecht.nl.

In de komende maanden volgen er nog meer lustrumactiviteiten, zoals de uitvoering van de eerste drie cantates uit het Weihnachts-Oratorium op 20 november 2022. Maar zover is het nog niet: eerst brengen we op zondag 2 oktober de cantate ‘Es erhub sich ein Streit’ (BWV 19) ten gehore.


Engelenstrijd
In de tijd van Bach was 29 september, de dag gewijd aan de aartsengel Michael, een belangrijke feestdag, en al helemaal in Leipzig: daar markeerde deze datum het begin van de najaarsbeurs die drie weken duurde en bezoekers van heinde en verre trok. Geen wonder dat Bach verschillende cantates voor Michaelis heeft geschreven. Cantate 19 is er daar een van. De cantate begint met verwijzingen naar de strijd van de engelen, aangevoerd door Michael, tegen een afvallige engel die vaak als een duivel of draak wordt voorgesteld. Een strijd die door Michael en zijn engelenschaar wordt gewonnen. In het tweede deel verschuift de aandacht naar de beschermende rol van engelen in het algemeen: de ‘beschermengel’. Een wetenswaardigheid die raakt aan de actualiteit: Michael is ook de patroonheilige van Oekraïne en van de stad Kiev.


Inleider
De cantate wordt ingeleid door Rob over de Linden.


Solisten

Sopraan


Alison Lau is een veelzijdige zanger met een repertoire dat loopt van de vroege barok tot moderne muziek. Alison zong recent met Ton Koopmans Amsterdam Baroque Orchestra and Choir. Onder haar eerdere optredens waren concerten in de Berliner Philharmonie en de Laeiszhalle in Hamburg met Al Ayre Español onder leiding van Eduardo Banzo López, Bachs Hohe Messe, en Vivaldi’s Gloria onder directie van Jonathan Cohen. Haar vertolking van Brahms’ Ein Deutsches Requiem met het Gerhart-Hauptmann-Theatre Görlitz-Zittau kreeg lof van de Sächsische Zeitung vanwege haar “zuivere toon, natuurlijke benadering en perfecte uitspraak die het publiek bekoorden”. Alison studeerde aan de Hong Kong Academy for Performing Arts en het New England Conservatory of Music in Boston en won prijzen in verschillende competities. Momenteel verblijft ze in Amsterdam om te studeren en zich te specialiseren in Oude Muziek. Voor meer informatie zie www.alisonlau.com.

Tenor


Felipe Gallegos werd geboren in Guadalajara, Mexico. Hij heeft zich ontwikkeld als een klassieke tenor in oratorium, concertmuziek en opera. Hij won verschillende beurzen van het Nationaal Instituut voor Schone Kunsten van Mexico om in het buitenland te studeren. Op het operatoneel zong hij onder andere in de Rossini-opera Viaggio a Reims en onlangs vertolkte hij de rol van Ferrando in Così fan tutte van Mozart. Op het concertpodium zong hij onder meer de evangelist-rol en aria’s van de Johannes-Passion van Bach, evenals het Magnificat en Cantate BWV 111. Hij is lid van Coro de Madrigalistas de Bellas Artes, waar hij ook als dirigent heeft gewerkt.

Bas


Zingen deed Bas Cornelissen al van jongs af aan, bij het Nationaal Kinderkoor. Maar de liefde voor het zingen bloeide tien jaar later, bij het VU-Kamerkoor, pas echt op. In die tijd studeerde hij aan de Universiteit van Amsterdam (eerst wiskunde, daarna logica), waar hij op dit moment ook zijn promotieonderzoek in de computionele musicologie afrondt. Naast onderzoek werd zingen steeds belangrijker in zijn leven en in 2018 begon hij een studie klassieke zang bij Karin van der Poel aan het Utrechts Conservatorium. Eind 2019 debuteerde Bas bij het VU-Kamerkoor als evangelist in Distlers Weihnachtsgeschichte, en dit voorjaar soleerde hij voor het eerst in Bachs Johannes. Naast solorepertoire heeft Bas een grote liefde voor koormuziek. Hij nam deel aan de laatste twee edities van Meesters&Gezellen o.l.v. Matthieu Romano (2020) en Daniel Reuss (2021), en momenteel zingt hij bij Consensus Vocalis en vocaal ensemble Fonos.


Voor koor- en orkestdeelnemers
Zoals altijd wordt van alle deelnemers een goede voorbereiding verwacht, eerst thuis bij het instuderen van de eigen partij en daarna gezamenlijk tijdens de koor- en orkestrepetities op de vrijdag voorafgaand aan het concert. Wie zondag mee wil doen verplicht zich dus om ook de vrijdagse repetitie mee te maken: oefening baart immers kunst.

De koor- en orkestrepetities op vrijdag 30 september zijn in Parnassos en beginnen om 19:00 uur. De koordeelnemers vinden downloads en andere informatie onder Bladmuziek koor. Voor de orkestdeelnemers staan de downloads bij Bladmuziek orkest. In verband met auteursrechten is voor deze pagina een inlog vereist.


Trouwe deelnemers
Graag besteden we in dit jubileumjaar extra aandacht aan de koor- en orkestdeelnemers die al vele jaren trouw meedoen. Omdat we niemand over het hoofd willen zien, vragen we hierbij aan iedereen die al dertig jaar of langer regelmatig meezingt of -speelt om dat kenbaar te maken. Laat het weten aan een van de bestuursleden, of stuur een mail aan pr@bachcantates-utrecht.nl.